Салон
Дизайн интерьера получился весьма удачным. Внутри Dodge Dart напоминает настоящий спорткар: кожаный трехспицевый руль, красная подсветка панели приборов и необычная форма центральной консоли. Последняя разделена на две части. Вверху находится встроенный мультимедиа-дисплей с дефлекторами обдува, а внизу – блок управления климатической системой. В качестве материалов отделки – мягкий пластик и кожа с приятной строчкой.
Сиденья Dodge Dart имеют ярко выраженную боковую и поясничную поддержку. Между передними креслами – подлокотник и пара подстаканников. Сидеть в машине будет удобно людям любой комплекции. Эргономика здесь на высоте, как говорят отзывы. Задний ряд сидений рассчитан только на двух человек.
Внешность
Дизайн седана (2013 года) нетипичен для американского потребителя. Хоть машина и имеет брутальные черты в оптике и решетке радиатора, все же это спокойный и семейный автомобиль. Но выглядит «Додж-Дарт» однозначно лучше японских и корейских конкурентов. Седан до последнего скрывает свою скромность.
Отдельно стоит поговорить о задней части. Здесь в глаза бросается характерный сдвоенный фонарь, который тянется через всю крышку багажника. Подобное решение ранее практиковала компания «Сеат». Массивности машине придает огромный задний бампер. При этом сама крышка багажника очень компактна и имеет необычный выступ в форме утиного хвоста. В целом дизайн машины получился удачным
Автомобиль однозначно будет привлекать внимание, поскольку он имеет нетипичные формы и к тому же просто редкий на нашем рынке
Dodge Dart FAQ
What is the best year Dodge Dart?
For many, the 1968 Dodge Dart was the best year, due to its iconic styling and incredible lineup of optional engines, ranging up to 440 cid in displacement. The best versions had the 340 Scat Pack, 426 HEMI, or 440 Magnum V8 engines.
How long was the Dodge Dart in production?
Dodge made the Dart from 1960–1976, producing more than two million versions.
Was the Dodge Dart a muscle car?
The Dodge Dart bordered on being a muscle car, especially when equipped with the big block 383, 413, 426, and 440 V8 engines. However, it was mainly a high performance sports car that doubled as a muscle car.
1967–1969 Dodge Dart
The fourth generation of the Dodge Dart lasted from 1967–1969. Dodge shortened the length by ½ inch, returned to the concave grille with single headlights, had more rounded sides, square tail lights, and the Dodge block script on the hood. Gone was the Dart 170 trim, as it just reverted to the base Dart, with the 270 and GT trims still available. Little changed for the 1968 Dart externally. Like usual, the GT had better suspension, bucket seats, power tops for the convertible, wide oval red streak E70-14 tires, and an engine dress-up kit.
For 1968 (actually introduced at the end of 1967), the Dart received a new GTS (GT + 383 V8 = GTS) trim level to go along with the GT. It featured even more heavy duty suspension improvements, reduced curb weight, floor-mounted Hurst shifted four-speed, racing stripes, and a bulged (“power bulge”) and vented hood. The 1969 Dart received a new grille and new window moldings, but otherwise looked basically the same as the year prior.
However, the 1969 Dart also got a few new memorable trim levels, the Swinger and Custom. The Swinger was a sports performance “economy” car, and the Swinger 340 was the highest performance version with the 340 engine and Rallye suspension. The Custom was the new intermediate level trim, basically replacing the 270 from the year prior. GTS models had a Bumblebee stripe across the trunk lid and on the sides.
1967–1969 Dodge Dart Engine Technical Specifications
Model Years | Engine | Horsepower | Torque |
1967-1969 | 170 cid I6 | 115 horsepower | 155 lb-ft |
1967-1969 | 225 cid I6 (1bbl) | 145 horsepower | 215 lb-ft |
1967 | 273 cid V8 (2bbl) | 180 horsepower | 260 lb-ft |
1967 | 273 cid V8 (4bbl) | 235 horsepower | 280 lb-ft |
1967 | 383 cid V8 (4bbl) | 280 horsepower | 400 lb-ft |
1968-1969 | 273 cid V8 (2bbl) | 190 horsepower | 260 lb-ft |
1968-1969 | 318 cid V8 (2bbl) | 230 horsepower | 340 lb-ft |
1968-1969 | 340 cid V8 (4bbl) (Scat Pack) | 275 horsepower | 340 lb-ft |
1968-1969 | 383 cid V8 (4bbl) | 300 horsepower | 400 lb-ft |
1968 | 426 cid V8 (2x4bbl) (HEMI) | 425 horsepower | 490 lb-ft |
1968-1969 | 440 cid V8 (4bbl) | 375 horsepower | 490 lb-ft |
1969 | 383 cid V8 (4bbl) | 330 horsepower | 410 lb-ft |
1967–1969 Dart Engines and Performance
Dodge carried over the same “Commando” 273 V8 from the prior generation for the 1967 Dart, but also brought back the 383 cid V8 again making 280 horsepower. Only 458 versions of the 383 equipped Dart GTS were made, but they are very collectible today. However, really exciting things were brewing, and the next year Dodge would unleash a plethora of outstanding engines inside the Dart. For many, the 1968 Dodge Dart was the best, due to its iconic styling and incredible lineup of optional engines, ranging up to 440 cid in displacement.
Besides the six-cylinders and the carry-over 273 “Commando” V8, the least powerful option was the 318 V8 making 230 horsepower with a Stromberg WW3-258 double-barrel carburetor. The next step up horsepower-wise was the 340 “Scat Pack” V8. The “Scat Pack” 340 made 275 horsepower and 300 lb-ft of torque with dual exhausts and premium fuel. It was only available in the Dart GTS (which now meant GTSport), and was the top of the line production engine. It actually out performed the 383 due to its lighter weight and rumored 300+ horsepower rating.
The Big-Block Options
The big-block 383 V8 pushed out 300 horsepower, but was actually not as fast as the 340 due to its much heavier weight, which hurt performance a bit. Yet, the 383 still paled to both the 426 HEMI and 440 “Magnum” V8s that were limited options. Only 80 of the 426 HEMI Darts were made, and they produced 425 horsepower through dual quad-barrel carburetors. These were drag racers pure and simple and had no warranty. They had a fiberglass hood with a functional scoop and hood pins, lightweight doors and thin window glass, and a somewhat stripped interior.
From 1968–1969, Dodge also equipped a very limited number of Dart GTS with the huge 440 “Magnum” V8 engine making 375 horsepower. Norman Kraus, a Chicago Dodge dealer, created the first version in 1968, which Mopar made in limited numbers over the next two years. It had stripped options and only used the three-speed 727 TorqueFlite automatic transmission. It ran the ¼ mile in the mid-13s, but could run 12s when slightly modified.
1967–1969 Dart Production Numbers
Model Year | Bodystyle | Production Total |
1967 | Dart | 53,100 |
Dart 270 | 63,200 | |
Dart GT | 38,200 | |
1967 Total | 154,500 | |
1968 | Dart | 60,300 |
Dart 270 | 76,500 | |
Dart GT | 35,000 | |
1968 Total | 171,800 | |
1969 | Dart | 86,400 |
Dart Swinger | 20,000 | |
Dart Custom | 63,700 | |
Dart GT | 20,900 | |
Dart GTS | 6,700 | |
1969 Total | 197,700 |
2023 Dodge Dart : Interior
Inside, striped seams and color stripes are available. For the 2023 Dodge Dart without a navigation system, we highly recommend using the available 8.4-inch touchscreen infotainment interface. It has simple menus, large on-screen buttons, and a companion button that makes navigating iPod menus a breeze. Processing times are also quick, and voice control works surprisingly well if you need to enter a destination on the go. In Darts games that don’t have this interface, the standard stereo head unit clumsily hangs in the same spot, reinforcing the idea that you’re missing out on something better.
2023 Dodge Dart Swinger
There’s good room for front occupants, but the Dart’s front seats are oddly shaped and feel like they’re mounted too high. As a result, longer-legged riders may find that they cannot lower the seat cushion enough for optimum comfort. In addition, the steering wheel has a limited range of tilt adjustment, so you may find that you can’t position it that low. Meanwhile, the rear seat offers plenty of legroom for adults, but the 1.8m headroom may be insufficient. The trunk capacity is 13.1 cubic feet, an average number in this class.
2023 Dodge Dart : Engine
Three engines are available for the 2023 Dodge Dart. The Dart is powered by a 2.0-liter 4r-cylinder engine that generates 160 horsepower and 148 pound-feet of torque. A six-speed manual transmission is standard, and a six-speed automatic transmission is optional. In performance testing, a manually equipped Dart with this engine accelerated from zero to 100 km/h in 9.9 seconds, a slow time for a compact sedan in this price range. An automatic-equipped car will be even slower. The EPA rates the manual version at 29 mpg combined (25 city/36 highway), while the automatic rates it at 27 mpg combined (24 city/34 highway).
2023 Dodge Dart Interior |
Dodge Dart 2023 |
The standard on Aero and Turbo models is a turbocharged 1.4-liter four-cylinder engine producing 160 hp and 184 lb-ft of torque. A six-speed manual transmission is standard on the Aero, and a six-speed automatic clutch transmission is optional. In tests, a Dart with a turbo engine and manual transmission accelerated to 60 mph in 8.3 seconds, which is average for the segment. The automated manual transmission added 0.3 seconds to this time. The fuel economy estimated by the EPA is 32 (28/41) with the conventional manual, while the automated manual is rated 1 mpg less on the highway.
2023 Dodge Dart : Safety
The Dodge Dart is equipped with numerous safety features such as brake assist, brake lock differential, rain brake assist, hydraulic boost stabilization, electronic stability control, traction control, anti-lock braking system, electronic roll reduction, and hill start assist. trailer sway control, rear backup camera, and rear parking assist. Dart has 10 airbags as standard; it also has a reactive head restraint system for the front seats and other systems available are blind spot monitoring and rear cross-path detection. The Alfa Romeo Giulietta, which forms the basis of the Dart, achieved the highest score for a compact car in Euro NCAP tests. The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) awarded the 2023 Dart a five-star safety rating in front offset barrier, rollover, and side-impact crash tests. Dart also earned an IIHS Best Safety Pick for 2022.
Тормозная система
Спереди на автомобиле используются 305-миллиметровые вентилируемые диски. Сзади тоже установлены дисковые механизмы. Однако они не вентилируемые и имеют меньший диаметр – 264 миллиметра. Дополнительно на автомобиль устанавливается различная вспомогательная электроника. Уже в базовой комплектации есть АБС, система курсовой устойчивости, стабилизации и распределения тормозных усилий.
Есть и недостатки. Так, бывали случаи, когда владельцы жаловались на характерное шипение или хлопок при нажатии на педаль тормоза. При этом у автомобиля существенно увеличивался тормозной путь. Такие автомобили отзывали по гарантии, либо поломку устраняли на дилере.
Dodge Dart Overview
The Dodge Dart spanned five generations from 1960–1976, with the first generation lasting from 1960–1962, and the second generation being the one-year 1963 Dart. The third generation lasted from 1964–1966, with the fourth going until 1969. Dodge produced the fifth generation Dart from 1970–1976, before retiring it. They briefly resurrected the moniker from 2013–2016, but it was poorly conceived and failed to sell.
The creation of the Dodge Dart was due to lots of reshuffling within the Chrysler organization. Dodge introduced the Dart as a replacement for the Plymouth full-size models, which were now being sold independently by the Plymouth brand instead of at Dodge dealerships. In addition, Chrysler also canceled the DeSoto brand, which was the top trim level. The Dart was created as an upscale full-size to fill the void left by the reshuffle.
The Dart was slightly smaller than the full-size Plymouths they replaced, and there were three trim options available: Seneca, Pioneer, and Phoenix. The car sat on a unibody platform, and Dodge sold more than 300,000 units in its first year. Dodge gave the Dart the powerful 318 and 361 cid V8 engines, the later of which had cross-ram induction intake manifolds that produced incredible performance. In 1962, Dodge gave the Dart the 413 Max Wedge V8, which used two quad-barrel carburetors to make over 400 horsepower.
The Dart GTS and the End
Probably the most memorable Dart was the 1968 Dart GTS, which lasted from 1968–1970. It used the 340 V8 “Scat pack” or the big-block 383 V8, and was made for racing. There were also limited versions with the 426 HEMI and 440 “Magnum” V8s. Other performance versions included the Dart Swinger, Dart Demon, and Dart Sport. None of them matched the power of the GT — save the 1971 Demon 340 — thanks to emissions cuts and detuning.
Dodge finally let the Dart go after 1976 in favor of the Aspen. They briefly resurrected the name in 2013 for a new compact, but it sold poorly and was prone to problems. Still, the original Darts from the ‘60s and ‘70s are highly collectible, especially those with the more powerful 318, 340, 383, 413, 426, or 440 V8 engines. Today, the Dart is fondly remembered for its iconic styling (in the early years) and outstanding performance, and is still Cherished by many.
Примечания[править | править код]
- ↑ 5. Oldcarbrochures.com. Дата обращения: 28 декабря 2016.
- 11. Oldcarbrochures.com. Дата обращения: 28 декабря 2016.
- 1956 Chrysler Dart. Carstyling.ru (2 июля 2007). Дата обращения: 28 декабря 2016. Архивировано 2 февраля 2017 года.
- Witzenburg, Gary. The Name Game (англ.) // Motor Trend : magazine. — 1984. — April. — P. 86.
- 4. Oldcarbrochures.com. Дата обращения: 28 декабря 2016.
- ↑ McPherson, Thomas A. The Dodge Story (неопр.). — Motorbooks, 1992. — ISBN 978-0-87938-697-9.
- . Foundationpc.com. Дата обращения: 28 декабря 2016.
- ’64 Dodge Dart: Road test of the new MoPar compact (англ.) // Motor Trend : magazine. — 1963. — December. — P. 30.
- Slant-6 News, ASIN B00192J1O4
- 1961 Chrysler Corporation Passenger Car Parts Catalogue, PLC 8-55
- ↑ Flory, pp.37 & 102.
- . Piel De Toro. Дата обращения: 29 сентября 2010.
- . Grandesdodge.iespana.es. Дата обращения: 27 марта 2010.
- . Foro.pieldetoro.net. Дата обращения: 29 сентября 2010.
- . Foundationpc.com. Дата обращения: 29 сентября 2010.
2023 Dodge Dart Specs
- EPA Classification Midsize Cars
- Front-Wheel Drive Drivetrain
- Engine Order Code ED6
- Engine Type and Required Fuel Regular Unleaded I-4
- Displacement (liters/cubic inches) 2.4 L/144
- Fuel System Sequential MPI
- Maximum Horsepower @ RPM 184 @ 6250
- Maximum Torque @ RPM 174 @ 4800
- Cooling System Capacity (quarts) NA
- Transmission Order Code DE1
- Transmission Description Manual w/OD
- Number of Transmission Speeds 6
- First Gear Ratio (:1) 3.90
- Second Gear Ratio (:1) 2.11
- Third Gear Ratio (:1) 1.36
- Fourth Gear Ratio (:1) 0.97
- Fifth Gear Ratio (:1) 0.75
- Sixth Gear Ratio (:1) 0.62
- Reverse Ratio (:1) 4.00
- Final Drive Axle Ratio (:1) 4.12
- Clutch Size NA
- EPA Greenhouse Gas Score NA
- CO2 Emissions, 15K mi/year (tons) 6.5
- Range, city/highway (miles) 363.40/ 521.40
- EPA Fuel Economy, combined/city/highway (mpg) 27 / 23 / 33
- EPA Fuel Economy Equivalent (for hybrid and electric vehicles), combined/city/highway (MPGe) N/A / N/A / N/A
Технические характеристики
Под капотом у седана может располагаться один из трех предложенных производителем агрегатов. Все они – бензиновые, четырехцилиндровые, расположены поперечно относительно кузова. Итак, начнем по порядку.
Базовым для седана стал двухлитровый атмосферный мотор с 16-клапанной головкой. Максимальная мощность агрегата – 160 лошадиных сил. Крутящий момент – 197 Нм при 4,8 тысячи оборотов в минуту. Степень сжатия – 10,5. Среди особенностей данного двигателя стоит отметить систему бездроссельного газораспределения. Она называется MultiAir.
Теперь о расходе топлива. Как отмечают отзывы, Dodge Dart довольно экономичный. На 100 километров пути по трассе машина расходует 6,5 литра бензина. В городе можно уложиться в 9,4 литра.
В более дорогих комплектациях доступен 1,4-литровый мотор. Но подвох в том, что это турбированный агрегат. Благодаря компрессору американцам удалось получить с такого малого объема 160 лошадиных сил мощности. При этом крутящий момент у 1,4-литрового Dodge Dart выше, чем с двухлитровым мотором – 250 Нм при 2,5 тысячах оборотов в минуту.
Благодаря более малому объему расходует эта машина еще меньше топлива. Так, на 100 километров пути автомобиль тратит 8,7 литра в городе. По трассе можно уложиться в «шестерку».
В топовых комплектациях седана «Додж-Дарт» доступен 2,4-литровый мотор с бездроссельным газораспределением MultiAir второго поколения. Данный двигатель имеет 184 л. с. Крутящий момент – 236 Нм при 4,8 тысячи оборотов в минуту. С ним автомобиль расходует по трассе 6,7 литра топлива. В городском режиме 2,4-литровый «Додж-Дарт» тратит порядка 10,7 литра бензина.
В плане обслуживания все вышеперечисленные двигатели неприхотливы. Так, замена масла на Dodge Dart производится раз на 10 тысяч километров. Воздушный фильтр меняется каждые 20 тысяч километров. Однако в условиях тяжелой эксплуатации этот срок желательно сократить вдвое. Система ГРМ – с ременным приводом. Ремень с роликом нужно менять раз в 80 тысяч километров. Стоимость комплекта запчастей – 3 тысячи рублей. Вместе с помпой это обойдется в 6 тысяч.
2023 Dodge Dart Concept
Images on Instagram show a rendering of the modern Dart alongside the classic Dart, with a clear cohesion between the two vehicles in terms of lines, architecture, and overall design.
Given the classic muscle car styling of the current Dodge Challenger, it’s not in the imagination to visualize the rendering into a production model that could make its way into Dodge’s current lineup.
Dodge’s current lineup consists of just three models, the four-door Charger, the two-door Challenger, and the Durango SUV, all of which have high-performance variants and mainstream trim levels.
The Grand Caravan minivan and Journey crossover are no longer in production as the brand focuses more on muscle cars, with the vision poised to move on to a new era of EV-focused performance vehicles.
Ходовая часть
Как мы уже сказали ранее, автомобиль построен на такой же платформе, что и «Альфа-Ромео-Джульетта». Поэтому конструкция подвески здесь идентична. Единственное, что она была немного расширена и растянута для американского «Дарта». Сама же схема размещения элементов осталась прежней. Так, спереди находится независимая подвеска «МакФерсон» с двухтрубными амортизаторами и винтовыми пружинами. Дополнительно использован стабилизатор поперечной устойчивости. Сзади применена независимая многорычажная схема. Также сзади есть поперечный стабилизатор. Среди особенностей подвески стоит отметить тот факт, что рычаги изготовлены из алюминия. Но владельцы не сильно рады такому решению. Ведь алюминиевые рычаги гораздо дороже обычных, и в случае замены придется существенно потратиться. Благо, внимания подвеска седана требует редко. Первыми из строя, как обычно, выходят втулки стабилизатора – через 60 тысяч километров. Сами рычаги и сайлентблоки без проблем выхаживают до 150 тысяч километров.
Как ведет себя на ходу автомобиль «Додж-Дарт»? Если сравнивать эту машину с «Альфой-Ромео», то можно сказать, что подвеска на американце более мягкая. При этом «Додж-Дарт» неплохо входит в повороты. Ямы и дорожные стыки автомобиль проходит хорошо, не упираясь в отбойники и без характерных грохотов. Рулевое управление – рейка с электрическим усилителем. Отметим, что последний отличается варьируемым передаточным отношением. Усилие руля меняется в зависимости от скорости движения.
Так, на высокой скорости руль становится сбитым и тяжелым, а при парковке его легко вращать одной рукой. Это очень полезная функция – говорят отзывы владельцев.
Среднеразмерный Dart[править | править код]
В 1962 году корпорация Dodge представила новое поколение модели Dart. Изначально он был запланирован как полноразмерный автомобиль, в соответствии с господствовавшим одно время среди топ-менеджмента Chrysler представлением, что после появления «компактных» моделей в начале 1960-х годов все американские автомобили станут последовательно уменьшаться в размерах, в том числе и полноразмерные (возможно, этот слух был пущен конкурентами из General Motors в качестве дезинформации). В результате к 1962 году модели Dodge и Plymouth были существенно уменьшены в размерах и переведены на сравнительно короткую 2900-мм колёсную базу.
Однако это представление оказалось ложным, и в 1972 году Dodge, рискуя оказаться вообще без «полноразмерника» в своей производственной программе, был вынужден в срочном порядке начать производство Dodge Custom 880, по сути бывшего слегка переделанным вариантом полноразмерного Chrysler того же года с передком, выполненным в стиле Dodge 1961 года. Dart 1962 года же в конечном итоге оказался в одной размерной категории с такими среднеразмерными автомобилями конкурентов, как Ford Fairlane, так что сегодня его как правило тоже рассматривают как среднеразмерный.
Машина имела неординарный дизайн, во многом — благодаря «заимствованным» у одноплатформенников Plymouth Valiant и Dodge Lancer элементам кузовного «железа». Однако, несмотря на эти заимствования, автомобиль отличался неповторимым стилем, который вызвал неоднозначную реакцию у автомобильного сообщества.
Политика модельного ряда, использованная компанией Dodge для данной машины, предусматривала множество вариантов комплектации. Самой слабой комплектацией, которая шла на экспорт в Канаду был Dodge Dart Phoenix, комплектовавшийся рядным 6-цилиндровым двигателем, рабочий объём которого был равен 3.7 л. Далее шли базовые для США Dart 330 и Dart 440 с двигателями Ramcharger V8 объёмом 5,2 и 5,9 л. соответственно. Самой мощной комплектацией, предусматривающей некоторое облегчение кузова, являлся Dart Max Wedge 413 с двигателем Max Wedge 413 объёмом 6,8 л. Благодаря использованию унифицированной платформы, предусматривающей лёгкий кузов и мощный двигатель автомобиль пользовался большой популярностью у дрэг-рейсеров. Автомобили, принимавшие участие в гонках серии NASCAR, имели сильно модифицированные двигатели Max Wedge 413.
Осознавая неоднозначное восприятие покупателями дизайна и интерьера нового Dart, компания Chrysler предпринимала усилия по стимулированию сбыта модели[источник не указан 2329 дней]. В частности, на автомобиле Dodge Dart 1962 модельного года ездит капитан Кулпеппер в известном фильме «Этот безумный, безумный, безумный, безумный мир» (США, 1963 г.)
2023 Dodge Dart Review
Dodge produced Darts during two separate eras, once in the early ’60s to mid-’70s, with Dart sizes varying during that time. The Dart Position is a lower-priced model that gets smaller over time.
Dodge revived the nameplate in 2012, this time as a compact sedan meant to compete with vehicles like the Honda Civic, Hyundai Elantra, and Ford Focus. In this regard, the Dart remains the lower-priced option in the Dodge lineup like the original model that bears its name.
The second cycle of the Dart finished after the 2016 model year, while Dodge at this point does not deliver minimal vehicles in most North American business sectors, it brought about the recovery of the Neon nameplate for the Mexican market.
The Dodge brand has remained consistent with its muscle vehicle established as of late. This render of a hypothetical Dart revival might make Mopar fans who prefer the more affordable options yearn for the return of the Dart nameplate and what it might bring.
For now, we’re not sure what the future of the Dodge brand will look like, but these renderings are certainly something to look at and imagine.
Испанский Dart[править | править код]
Dodge 3700 GT
Dodge Dart Demon
1969 Dodge Dart Swinger
Также Dart собирался с 1965 по 1977 год испанским филиалом Chrysler на заводе Barreiros Villaverde в Мадриде из американских SKD-китов. Всего было выпущено 17 589 автомобилей. С 1970 года выпускалась модель Dart 3700, также построенная на базе американского Dart, но прошедшая рестайлинг независимо от продукции американского Dodge (по сути вариант бразильского Dodge Coronado).
Dart был и остаётся самым крупным из автомобилей, когда либо производившихся на территории Испании, и имел самый большой из когда-либо устанавливавшихся на испанский автомобиль двигатель. Будучи в США дешёвым «народным компактом», в Европе он даже в 6-цилиндровом варианте считался очень дорогой, престижной и неэкономичной машиной. Часть машин, в основном с самой простой отделкой, комплектовалась дизельным двигателем Barreiros Diesel.
Производственные мощности испанского Chrysler перешли после 1977 года «Пежо», так как охваченная кризисом головная компания сворачивала деятельность в Европе.
Dart в своё время был излюбленным автомобилем политиков франкистского правительства Испании, по сути играя ту же роль, которую «Волги» играли в СССР. В частности, именно в салоне своего Dodge Dart 3700GT был убит членами ЭТА адмирал Луис Карреро Бланко.